Buku Tetamu

Isnin, Disember 08, 2008

Dr.Fadhilah Kamsah menulis

Assalammualaikum. .....Masa saya kecik-kecik dulu,mak selalu sangat suruh saya habiskanbelen-belen( sisa-sisa) nasik yang dia makan ...dan pagi-pagi sebelumpergi sekolah,mak akan tuangkan air teh untuk saya minum itu dan macambiasa,mesti ada sikit belen ... tapi taklah everytime secara puratanyaseminggu sekali mesti ada mak suruh buat macam itu ...Dan sampailah saya dah besar panjang nie pun situasi ni still berjalan....either belen makanan mak atau abah ... tapi kalau belen makanananak-anak memang jadi satu kepantangan bagi mak atau abah untukhabiskan... kami kena habiskan sendiri atau akan dihabiskan oleh adikberadik yang lain ... samada kami perasan atau tidak ....so satu hariitu tergerak nak tanya pasal isu ini kat mak ...Akhirnya mak dedahkan bahawa memang purposely dia buat macam itu sebabitu petua yang dia dapat dari arwah mak mentua dia sendiri ...arwah tokperempuan kami lah sebelah abah ...mak kata,supaya hati anak-anaksentiasa melekat kat mak bapak...dan saya sendiri akui kesannya.....makin umur kita meningkat,hati kita senantiasa belas tengok makbapak kita yang makin tua itu..Kalau kena marah ke kena tengking ke memang kami adik beradik diammembisu..jer lah namanya nak menjawab balik memang tak dak walaupun kitatahu yang kita betul dan mak pesan,dah ada anak sendiri esok ...jangansekali-kali makan lebihan makanan anak... samalah ceritanya ..dan makkata jugak, pagi-pagi jumaat masa dia bancuh air untuk kami semua,diaakan selawat 3 x dan berdoa semoga kami selamat pergi dan selamat balik...dan guru saya pesan, antara kesan terbesar bagi ibu bapa yang tidakmenunaikan solat maghrib ialah,mereka- mereka ini akan Allah cabut rasahormat anak terhadap mereka ... solat berjemaahlah dengan anak-anak tiapkali waktu maghrib .... kalau ada lebih dari sorang anak,suruh sorangazan dan sorang Qiam .... kemudian berganti-ganti bacakan doa lepassolat... ini yang kami sekeluarga amalkan sampai sekarang ...Saya personally memang cukup malu kalau tak sempat solat jamaah maghribdengan mak abah secara praktiknya,inilah yang paling paling palingberkesan sekali .....tak caya try buat ...solat jamaah dengan anak-anaktiap kali maghrib ..... dapat semua waktu lagi baik ...sangat besar'rahsia' dan peranan dapur rupa-rupanya. ..dan jugak kesan solat jamaahwalau hanya bagi waktu maghrib."Apabila kita kejar dunia,dunia akan lari; tetapi apabila kita kejarakhirat, dunia akan mengejar kita". Just to ambil iktibar untuk mendidikdiri & family.Usia dunia sudah terlalu hampir ke penghujungnya, terlalu!So,it's good if we can remind each other because in Rasulullah's lastsermon,baginda pun did mention that all those who listen to him (onshall pass on his words to others,and those to others again; and may thelast ones understand his words better than those who listen to himdirectly...Yang baik datang dari Allah & yang kurang itu is from my weaknesses. Doimpart this knowledge; you'll lose nothing.
Wallahu A'lam... TerimaKasih, DAH ABIS BACA TU FORWARD LAH PD KEKAWAN YG MUNGKIN ADA YANG BELUM TAHUPUN DAPAT PAHALA GAK

RAHSIA BUDU.....

Budu merupakan makanan traditional Kelantan dan Terengganu yang diperbuat daripada ikan bilis atau udang bari yang dijeruk sehingga hancur. Budu atau sos bilis yang berasal dari negeri sebelah pantai timur Malaysia ini mendapat perhatian dan menjadi kajian para ahli pemakanan berkhasiat Jepun, Amerika Syarikat, Australia, New Zealand dan Jerman. Penemuan baru-baru ini membuktikan kandungan budu memiliki gluthaione sebagai bahan antioksidan, mengeluarkan sisa toxic dan meningkatkan daya tahan tubuh (immune) yang dapat memerangi pelbagai penyakit merbahaya dan menghalang kanser. Kenyataan ini bagaikan satu kejutan bagi golongan yang selama ini memperlekehkan kewujudan budu yang dianggap makan "kuno".
Budu didapati berpotensi untuk melawan radikal bebas dan dipercayai mampu menghalang proses penuaan dan mencegah terjadinya penyakit degeneratif sep erti aterosklerosis, koroner jantung, penyakit kencing manis, kanser dan selainnya pada peringkat lebih awal. Kajian mendalam juga mendapati budu turut mengandungi zat antibakteria penyebab [[diarrhoea cirit (diarrhoea)] , penurunan kolestrol darah, pencegah penyakit jantung dan hipertensi. Budu memiliki zat gizi yang lebih mudah dicerna, diserap dan dimanfaatkan oleh tubuh berbanding jenis protein yang lain. Khasiat budu yang diproses dari ikan bilis yang diperam terbukti mampu mengatasi masalah kanak-kanak yang menderita penyakit diarrhoea kronik akibat kurang zat pada tubuh. Dengan pengambilan budu sebagai makanan sampingan, ia mampu menggalakkan pertumbuhan berat badan bagi golongan yang menderita penyakit diarrhoea kronik ini serta menyembuhkannya dalam waktu singkat. Ia juga dapat mempertingkatkan IQ kepada sesiapa yang memakannya. kerana ia merangsangkan sel-sel otak dan akan memperkukuhkan ikatan di antara neuron-neuron serta menguatkan neuron-neuron yang lemah. Pemakanan budu turut bertindak membantutkan pertumbuhan bakteria raffinosa dan stokiosa, penyebab utama gejala flatulensi dan masalah kembung perut bagi kanak-kanak dan orang dewasa. 2 kelompok vitamin yang terdapat pada budu iaitu, vitamin larut air (vitamin B kompleks) dan vitamin larut lemak (vitamin A, D, E dan K). Budu merupakan sumber vitamin B yang paling banyak menyumbang kepada pecahan lain sep erti vitamin B1 (thiamin), vitamin B2 (riboflavin) , asid pantotenat, asid niasin, vitamin B6 dan vitamin B12 (sianokobalamin) . Secara saintifik, budu merupakan penyumbang utama vitamin B12 yang dihasilkan oleh bakteria klebsiella pneumoniae dan Citrobacter frundiin - yang mana vitamin B12 ini tidak dimiliki dari mana-mana sumber makanan laut, ikan-ikan dan daging-daging lain. vitamin B12 ini perlu untuk pembentukan sel darah merah, di mana kekurangan vitaman ini mengakibatkan terjadinya penyakit anemia perisiosa (pucat), sakit perut dan berat badan menurun. Kadar vitamin B12 dalam budu adalah di antara 1.5 sehingga 6.3 mikrogram per 100 gram bagi setiap satu hidangan atau 2 sudu besar. Jumlah ini jauh lebih cukup untuk keperluan badan manusia dalam sehari. Dengan adanya vitamin B12 para pengamal diet (jaga badan) tidak perlu lagi merasa khuatir akan kekurangan vitamin B12 di dalam badan. Selain pembekal kepada protein yang tinggi, ia turut mengandungi mineral makro dan mikro dalam jumlah yang cukup. Jumlah mineral zat besi, kalsium dan magnesium adalah sebanyak 9, 39, 2, 87 dan 8.05 mg bagi setiap 100 gram budu. Budu juga mengandungi zat antioksidan dalam bentuk isoflavon. Seperti halnya vitamin C, vitamin E dan karotenoid, isoflavon juga merupakan antioksidan yang sangat diperlukan oleh tubuh untuk menghentikan reaksi pembentukan radikal bebas. Radikal bebas merupakan atom atau molekul yang mempunyai satu atau lebih elektron yang tidak berpasangan, sehingga menjadi sangat aktif hingga menyebabkan ketumbuhan tumor, kanser, penuaan dan kematian sel. Radikal bebas didapati berpunca dari makan seharian yang dimakan dan juga dari reaksi yang terjadi di dalam tubuh. Adanya antioksidan di dalam budu akan mencegah pembentukan radikal bebas tersebut. Kebiasaannya di dalam apa jua jenis ikan terdapat 3 jenis isoflavon unsur antioksidan iaitu daidzein, glisitein dan genistien. Pada budu, di samping 2 jenis unsur ini, terdapat juga antioksidan faktor 11 (6, 7, 4 trihidroksi isoflavon) yang mempunyai sifat antioksidan paling kuat dibandingkan isoflavon dalam ikan-ikan lain. Penelitian yang dilakukan di Universiti North Carolina, Amerika Syarikat menemukan bahawa unsur genestein dan phytoestrogen yang terdapat pada budu terbukti dapat mencegah penyakit kanser, proses penuaan dan barah payu dara. Penyakit jantung koroner (PJK) merupakan salah satu bentuk kelainan pembuluh darah koroner akibat penumpuan lemak di dalam dinding pembuluh darah iaitu satu keadaan yang disebut aterosklerosis. Ini mungkin disebabkan oleh faktor usia, pemakanan, jantina dan keturunan. Manakala faktor dimodifikasi adalah peningkatan kadar lipida darah (hiperkolestrolemia ), hipertensi, obesiti, stress dan kurang aktiviti lasak. Pemakanan budu yang mempunyai sifat hipokolesterolemik (menurunkan lemak darah) sep erti kandungan protein, serta makanan, niasin, vitamin E, karotenoid dan kalsium. Satu ujikaji rambang yang dijalankan, mendapati pengambilan budu sebanyak 150 gm sehari selama 2 minggu dapat menurunkan kadar kolestrol ke tahap luar dari jangkaan. Selain dari sumber protein yang berkualiti tinggi, budu turut dikenali sebagai sumber serat (dietary fiber) yang baik. Kandungan serat di dalam budu mampu mencapai di antara 8 hingga 10% bagi setiap 100 gm. Ia menyumbangkan kepada 30% dari umlah serat yang dianjurkan oleh National Cancer Research. Berbanding serat di dalam ikan-ikan atau sumber protein lain, serat pada budu lebih mudah untuk dicernakan. Dari apa yang dinyatakan ini jelas sekali bahawa khasiat serta kebaikan sep iring budu yang dimakan bersama hidangan nasi pagi, tengahari dan malam melampau jangkauan yang anda fikirkan. Budu seumpama cecair pelbagai vitamin yang memenuhi segala keperluan untuk tubuh badan.

Selasa, November 18, 2008

BICARA SEKEJAP

AKUM... kepada sahabat atau sape2 yang membaca blog saya ini, samada dari nukilan sya sendiri atau dari sumber luar lain , semoga dapat mengunakannya dengan sebaik mungkin yg buruk jadikan sempadan yg baik jadikan tauladan dan kalau sudi atau ingin berkongsi pengalaman ke blog sya ni.. sile lah hantar maklumat tersebut ke email sya zamani6979@yahoo.com semoga ilmu dan ape saja yang baik dpt di panjangkan kepada makhluk yg bernama manusia ..oklah sya x bleh berbicara panjang opps...lupa 1 lgi..kalau nak komen pun silalah komen di ruangan komen yg telah di sediakan ..terima kasih. jumpa lgi di lain bicara sekejap..

Sabtu, November 15, 2008

CERITA SERAM SUAMI ISTERI DI TEPI JALAN

Pernah dengar kisah ini? Ini kisah seram yang berlaku pada waktu malam. Sepasang suami isteri membawa kereta di suatu lebuh raya. Suatu ketika, kereta itu rosak. Dengan lampu yang masih menyala, kereta itu diletakkan di bahu jalan. Si suami pergi ke hutan berhampiran, ke sungai mencari air.Lama sungguh! Si isteri terus sabar menanti. Tuk! Tuk! Tuk! Seperti ada sesuatu mengetuk-ngetuk di atas bumbung kereta. Kemudian, datang seorang penunggang motosikal, memandu perlahan, mendongak ke atas bumbung kereta. Kemudian dia terus memecut laju motosikalnya.Bunyi ketuk mengetuk makin kuat di atas bumbung kereta. Apa yang sudah berlaku? Kenapa… penunggang motosikal itu melarikan diri?Malam terus membangkitkan kesunyiannya. Tanpa bunyi cengkerik. Cukup sunyi. Sesekali terdengar bunyi ketukan di atas bumbung kereta. Si isteri tetap tabah menanti kepulangan suaminya…Ya… si suami sudah lama pulang, tetapi tanpa badan. Kepalanya… berada di atas bumbung kereta itu.

RAHSIA YAHOO!


Jumaat, November 07, 2008

10 AMALAN TERBALIK

Marilah kita bermuhasabah atau menilai dan menghitung kembali tentang amalan harian kita. Kadang-kadang kita akan dapati amalan kita adalah terbalik atau bertentangan dari apa yang patut dilakukan dan dituntut oleh Islam. Mungkin kita tidak sedar atau telah dilalaikan atau terikut-ikut dengan budaya hidup orang lain. Perhatikan apa yang dipaparkan dibawah sebagai contoh amalan yang terbalik:-

1. Amalan kenduri arwah beberapa malam yang dilakukan oleh keluarga simati selepas sesuatu kematian (malam pertama, kedua, ketiga, ketujuh dan seterusnya) adalah terbalik dari apa yang dianjurkan oleh Rasulullah di mana Rasulullah telah menganjurkan jiran tetangga memasak makanan untuk keluarga simati untuk meringankan kesusahan dan kesedihan mereka. Keluarga tersebut telah ditimpa kesedihan, terpaksa pula menyedia makanan dan belanja untuk mereka yang datang membaca tahlil. Tidakkah mereka yang hadir makankenduri tersebut khuatir kalau-kalau mereka termakan harta anak yatim yang ditinggalkan oleh simati atau harta peninggalan simati yang belum dibahagikan kepada yang berhak menurut Islam?
2. Kalau hadir ke kenduri walimatul urus (kenduri kahwin) orang kerap salam berisi (hadiah wang yang diberi semasa bersalam). Kalau tak ada duit nak dikepit dalam tangan, maka segan ia nak pergi makan kenduri. Tetapi kalau ia menziarah orang mati, tidak segan pula salam tak berisi. Sepatutnya kalau menziarah keluarga si matilah kita patut memberi sedekah. Kalau ke kenduri kahwin, tak bagi pun tak apa kerana tuan rumah panggil untuk diberi makan bukan untuk ia menambah pendapatan.
3. Ketika menghadiri majlis pemimpin negara kita berpakaian cantik kemas dan segak tetapi bila mengadap Allah baik di rumah maupun di masjid, pakaian lebih kurang saja bahkan ada yang tak berbaju. Tidakkah ini suatu perbuatan yang terbalik.
4. Kalau menjadi tetamu di rumah orang dan di beri jamuan, kita rasa segan nak makan sampai habis apa yang dihidangkan kerana rasa segan dan malu, sedangkan yang dituntut dibanyakkan makan dan dihabiskan apa yang dihidang supaya tuan rumah rasa gembira dan tidak membazir.
5. Kalau bersolat sunat di masjid amat rajin, tapi kalau di rumah, sangat malas. Sedangkan sebaik-baiknya solat sunat banyak dilakukan di rumah seperti yang dianjurkan oleh Rasulullah untuk mengelakkan rasa riak.
6. Bulan puasa adalah bulan mendidik nafsu termasuk nafsu makan yang berlebihan tetapi kebanyakan orang mengaku bahawa dalam carta perbelanjaan setiap rumah orang Islam akan kita dapati perbelanjaan di bulan puasa adalah yang tertinggi dalam setahun. Sedangkan sepatutnya perbelanjaan dibulan puasa yang terendah. Bukankah terbalik amalan kita?
7. Kalau nak mengerjakan haji, kebanyakan orang akan membuat kenduri sebelum bertolak ke Mekah dan apabila balik dari Mekah tak buat kenduri pun.Anjuran berkenduri dalam Islam antaranya ialah kerana selamat dari bermusafir, maka dibuat kenduri, bukan kerana nak bermusafir, maka dibuat kenduri. Bukankah amalan ini terbalik? Atau kita mempunyai tujuan lain.
8. Semua ibubapa amat bimbang kalau-kalau anak mereka gagal dalam periksa. Maka dihantarlah ke kelas tuisyen walau pun banyak belanjanya. Tapi kalau anak tak boleh baca Quran atau solat, tak bimbang pula bahkan tak mahu hantar tuisyen baca Quran atau kelas khas mempelajari Islam. Kalau guru tuisyen sanggup dibayar sebulan RM20.00 satu pelajaran 8 kali hadir tapi kepada Tok Guru Quran nak bayar RM15.00 sebulan 20 kali hadir belajar pun menggeletar tangan. Bukankah terbalik amalan kita? Kita sepatutnya lebih berbimbang jika anak tidak dapat baca Al Quran atau bersolat dari tidak lulus periksa.
9. Kalau bekerja mengejar rezeki Allah tak kira siang malam, pagi petang, mesti pergi kerja. Hujan atau ribut tetap diharungi kerana hendak mematuhi peraturan kerja. Tapi ke rumah Allah (masjid) tak hujan, tak panas, tak ribut pun tetap tak datang ke masjid. Sungguh tak malu manusia begini, rezeki Allah diminta tapi nak ke rumahNya segan dan malas.
10. Seorang isteri kalau nak keluar rumah sama ada dengan suami atau tidak, bukan main lagi berhias. Tetapi kalau duduk di rumah, masyaAllah. Sedangkan yang dituntut seorang isteri itu berhias untuk suaminya, bukan berhias untuk orang lain. Perbuatan amalan yang terbalik ini membuatkan rumahtangga kurang bahagia.
Cukup dengan contoh-contoh di atas. Marilah kita berlapang dada menerima hakikat sebenarnya. Marilah kita beralih kepada kebenaraan agar hidup kita menurut landasan dan ajaran Islam yang sebenar bukan yang digubah mengikutselera kita. Allah yang mencipta kita maka biarlah Allah yang menentukan peraturan hidup kita.
Sabda Rasullullah SAW: "Sampaikanlah dariku walaupun satu ayat."(Riwayat Bukhari)

Isnin, November 03, 2008

Jumaat, Oktober 31, 2008

Siapa yang paling MALAS ?

Baca nie.....macam- macam hal ada..Pada masa dahulu, ada sebuah kampung dimana semua rakyatnya amat RAJIN belaka tidak ada yang malas.Jadi pada suatu hari, rajanya membuat pengumuman hendak mencari seorang yang malas.Semasa perhimpunan itu, adalah seorang lelaki mengakuKatanya : "saya adalah yang paling malas"Raja pun bertanya : "apa tahap malas awak?"Lalu jawab lelaki tersebut : "kalau saya hendak makan,ada orang yang menyuapkan saya".Tiba-tiba datang seorang lelaki lagi : "Saya lebih malas lagi dari dia tuanku".Tuanku pun bertanya kepadanya : "sampai mana pulak tahap malas awak?"Maka jawabnya : "Kalau saya makanpun, sampai ada orang tolong kunyahkan".. .Maka raja pun terdiam terpaku.Tanpa disangka2 datang seorang budak lelaki datang kepadanya sambil berkata: "saya adalah yang paling malas tuanku".Raja pun bertanya, : "bagaimana pula tahap kemalasan awak?"budak itu pun menjawab : "Nak cite pun malas".P/S : ....fikir la sendiri..

Selasa, Oktober 28, 2008

RELEKS SEKEJAP....

PETUA TANGKAP HANTU


Pocong



Hantu yang berbungkus macam lepat pisang baru masak ni memang mudah carikelemahannya. Kita hanya perlu bukak tali pengikat di atas kepalanya dantarik kain balutannya. Sudah tentu dia akan berasa malu kerana dia tidakpakai apa apa pun, selain kain kapan pembungkusnya tu.



Langsuir



Hantu Pompuan ni suka pandang muka kita, jadi beranikan diri anda tenungbalik muka dia sambil jelir-jelir lidah. Kalau tak pun tunjuk cerminmuka kat dia, pasti dia tersipu-sipu malu.



Pontianak



Hantu yang suka ketawa. Kalau terserempak dengan dia, kita pun mestilahketawa sama. Kalau boleh kita cuba mengilai lebih kuat dari dia, tentudia boring.





Hantu Raya



Hantu ni suka beraya dan suka menyamar jadi tuan dia. Caramengalahkannya senang saja, sambutlah hari raya tiap kali jumpa dia, bagi duit raya,ajak main meriam buluh, suruh kacau dodol atau jaga lemang. Tentu dia takkacau kita sebab banyak kerja dan aktiviti lain dia nak buat.



Hantu Galah





Hantu ni la yang paling tinggi di muka bumi. Kalau terjumpa dia, kitahendaklah meniarap. Pasti dia tak perasan kita ada disitu.





Jerangkung





Dia ni ada kulit tapi nipis. Tinggal rangka saja, dan paling mudah untukmenewaskannya. Kita hanya perlu tunjal dahinya dengan telunjuk dan lihatgerak-gerinya mengimbangi badan untuk berdiri tegak.





Toyol





Hantu ni Lagi senang kalau nak kalahkan dia, bagi duit satu senberguni-guni. .nanti dia ingat duit emas, lepas tu dia pikul bawak balikbagi tuannya... lepas tu sah-sah lah dapat penampau Jepun dari tuannyakerana mana nak tukar duit satu sen banyak2 tu





Hantu Ponteng





Yang ni payah sikit nak cakap sebab, hantu-hantu ni cam u alllerrr..takder kerja lain asyik ponteng kerja, mc, lepaih tu nengok e-mail..,baca blog macam sekarang nih..sah-sah tengah baca blog nie..macamana nak jawab..korang sendirigak jadik hantu..Sapa yg akn maluuuu?.... ..kamu dan kamu Sdn hehehehe.... .......!! ! jadi bawak-bawaklah buat kerja .......Wat le yg mane patut bile Boss nengok ek....jgn mare ek.
Salam Kasih Sayang,

SOAL JAWAB TAG

[1] Bekas kekasih saya adalah :
Tak tahu nak cakap dah sebab i dah kawin skrg dan dia .....?
[2] Saya sedang mendengar :
Lagu Korea .
[3]Mungkin saya patut :
Dah tidur ...
[4]Saya suka :
pada yg apa2 yg baik...
[5]Sahabat-sahabat baik saya :
Who cares about me
[6]Saya tak paham :kenapa manusia selalu selalu hipokrit.
[7] Saya kehilangan :
family ,guru, kwn2 dan semoga kita kenangkan mereka...
[8] Ramai yang berkata :kenapa hidup ini bebas...
[9] Makna nama saya :tak ingat.. tapi rasenya Masa... kalo tak silap lah..
[10] Cinta itu adalah:
Cinta itu buta... dan sangat complicated
[11] Di suatu tempat, seseorang sedang :=sembahyang… itu aku!
[12] Saya akan cuba :
selalu berfikiran waras walaupun kadang-kadang emosi menguasai minda
[13] Ayat SELAMANYA membawa maksud :SAMPAI BILA2....
[14] Telefon bimbit saya :
for all friend and famlly
[15] Bila saya terjaga dari tidur :saya akan fikirkan masa depan..
[16] Saya paling meluat apabila :seseorang itu nampak baik depan mata.. kalo kat blakang.. ish.. cam hampeh..
[17] Pesta/Parti adalah :err.. tak biasa join parti pun..
[18]Haiwan yang paling comel yang saya pernah temui ialah :segala jenis haiwan adalah comel..
[19]Peringkat umur yang paling menyeronokkan bagi saya ialah :masa aku budak-budak.. takde masalah..
[20]Hari ini :aku happy dengan keluarga dan kwn..
[21]Malam ini saya akan :selalu ngadap pc..
[22]Esok pula saya akan :gi keje ...
[23]Saya betul2 inginkan :Lamboghini......naik dah cukup..
24]Ketika anda lihat wajah anda di hadapan cermin pagi ini :
Muka dah makin berkedut :P
[25]Pusat membeli-belah atau arked permainan :mana-mana ajer..
[26]Makanan Barat atau Jepun :Makanan kita yang paling besh..
[27]Bilik yang terang atau gelap :kalo time tido misti mau gelap lah.. takleh tido kalo terang..
[28]Makanan segera adalah :biasanya Magii...
[29]Ayat terakhir yang anda katakan pada seseorang?ermm.. terlalu banyak
[30] Adakah anda ingin panjangkan TAG ini??takyah la.. penat aku nak jawab... aduh..
[31] Sudahkah anda menunaikan kewajipan anda sebagai seorang Islam hari ni?
sudahhh..
[32] Bila kali terakhir anda cium mak & ayah korang?
raya baru ni
[33] Sudahkah anda korek hidung pada hari ni?errr.. hahahha :Takmoh kongsi ngan sape².. sebab da tau.. korang mmg malas nak jawab

Isnin, Oktober 27, 2008

p/s: Cerpen ini Zam dapat melalui blog dan bukanlah hasil nukilan Zam. Sekadar berkongsi dengan para blogger.

Marni menyanyi kecil sambil menumis lauk di depannya. Hari ni dia akan masak "kari kapitan kepala ikan merah" kesukaan suaminya. Setelah dua minggu berada di Penang menguruskan perniagaannya yang dikongsi bersama tiga orang rakannya, malam ini Hazif suaminya yang tercinta akan pulang. Sengaja Marni mengambil cuti kerja setengah-hari, hari ini.Anak-anaknya, Seri dan Nabil siang-siang sudah dijemput dari rumah ibunya. Dia mahu buat persiapan yang sebaik mungkin untuk Hazif, lelaki yang sudah menjadi suaminya hampir tujuh tahun itu, malahtiga hari lagi, genaplah tujuh tahun usia perkahwinan mereka.
Alhamdullilah, walaupun perkahwinannya dengan Hazif mendapat tentangan hebat dari ayahnya pada mulanya, ternyata Marni tidak salah pilih. Ini semua berpunca dari sikap angkuh ayahnya yang sukar menerima hakikat bahawa Marni, anaknya yang berkelulusan universiti, jatuh hati dengan Hazif, yang pada ketika itu hanya seorang kerani biasa berkelulusan sekolah menengah. Marni faham, bukan ayahnya sengaja mahu menentang. Orang tua itu bimbang Hazif tidak akan dapat membahagiakan Marni, anaknya yang cuma seorang itu, dengan gaji Hazif sebagai kerani. Tetapi Marni sudah nekad. Dia tahu Hazif bukan pemuda sebarangan. Dia punya cita-cita dan matlamat hidup yang tinggi. Buktinya, Hazif sanggup menghadiri kelas malam untuk mengambil Diploma. Dan yang paling penting,Hazif menyintainya sepenuh hati. Perlahan Marni mula memujuk ayahnya. Ternyata ayahnya mengalah juga akhirnya. Dan dengan restu orang-tuanya,
Marni diijab kabulkan dengan Hazif dalam majlis yang penuh ceria.
"Assalamualaikum......", kedengaran suara memberi salam. Marni tersentak.
"Abang!Walaikumsalam...", senyumnya melebar melihat Hazif di belakangnya.Tangan suaminya dicium dengan penuh kasih sayang. Sebuah ciuman singgah di dahi Marni.
"Terperanjat Mar!Bila abang masuk? Mar tak dengar bunyi pintu dibuka pun?"
"Saje aje. Nak suprisekan Mar!", Hazif membelai lembut rambut isterinya. Bau wangi singgah dihidung Marni. Rasanya baunya lain benar dengan minyak wangi yang selalu di pakai Hazif. Mungkin Hazif beli "perfume" yang baru dari Penang , fikir Marni."
Eh! Kata abang berangkat pagi ni, takkan baru pukul tiga abang dah sampai JB? Abang naik apa?"
"By air...", ringkas jawapan Hazif.
"Habis kereta abang?"
"Pada Salleh...", jawab Hazif."Oh patutlah..", Marni hanya menganggukkan kepala. Dia kenal benar pada Salleh, salah seorang rakan kongsi suaminya. Masa bertolak kelmarin pun, Salleh menumpang kereta Hazif. Sementara Amran, rakan kongsi suaminya yang satu lagi itu, menumpangkan Mizi, rakan kongsimereka yang ke empat.
"Hah!Amran tak ikut abang balik ke? Selalunya kalau balik outstation, dia balik sini. Cari makandulu....",
tanya Marni. Dia sememangnya sudah masak dengan perangai Amran, rakan baik suaminya itu yang masih membujang.
"Nanti dia datang.......", ujar Hazif.
"Mana budak-budak Mar...?", tanya Hazif."
Ada dalam bilik..tidur. Kepenatanlah tu.... main basikal satu pagi."
"Basikal?", tanya Hazif.
"Hah ah. Ayah bilakan mereka basikal baru. Tu yang sibuk main tu..", jawab Marni sambil meletakkan milo ais kegemaran Hazif didepannya.
"Abang laparlah..belum makan. Mar masak apa?"
"Ah.... Mar masak lauk favourite abanglah...", senyuman Marni melerek.
"Kari Kapitan?", teka Hazif."
Apa lagi......""Bagus jugak tu...Mar siapkan makan. Abang nak tengok budak-budak tu sekejap. Rindu benar abang dengan dia orang...."
"Habis dengan mamanya tak rindu ke?", usik Marni.
"Tersangatlah rindu.....", jawab Hazif lalu mengucup dahi isterinya lagi.
Marni tersenyum melihat Hazif berlalu. Kasih-sayang yang sememangnya sudah berbunga di hatinya semakin mekar. Beruntung rasanya bersuamikan Hazif yang penyayang. Hazif terlebih bersyukur mempunyai isteri yang bukan sahaja cantik tetapi pandai menjaga harga diri sebagai seorang isteri. Apatah lagi di saat ini mereka telah di kurniakan dua orang cahaya mata yang cerdik dan comel. Hazif merenung kedua-dua anaknya yang sedang nyenyak tidur. Di kucupnya pipi mereka bergantiannya. Airmatanya tiba-tiba mengalir. Apalah yang akan jadi pada mereka sekiranya sesuatu terjadi kepadanya? Itulah yang selalu Hazif fikirkan. Dia tahu, Marni seorang wanita yang cekal hatinya. Apa pun rintangan pasti Marni dapat mengatasinya. Namun, nalurinya sebagai seorang suami dan ayah yang bertanggung-jawab menjuruskan fikirannya ke arah persoalan yang sedemikian.
Marni masuk ke bilik anak-anaknya perlahan-lahan. Sempat dia melihat Hazif menyeka airmata. Marni hairan. Tidak pernah selama ini dia melihat Hazif menangis selain selepas waktu mereka sudah siap diijab kabulkan dulu. Itupun kerana kesyukurannya yang tidak terhinggakerana berjaya juga menikahi Marni walaupun mendapat tentangan hebat dari ayah Marni.
"Bang... kenapa ni...?
"Hazif mengangkat muka, memandang Marni.
"Mar...kalau apa-apa jadi pada abang, Mar jagalah anak-anak kita baik-baik. Pastikanlah mereka mendapat ajaran agama yang secukupnya...", ujar Hazif, lembut.
"Eh....apa abang merepek ni..sudah..mari kita makan. Mar dah siapkan tu..."
"Mar janji dengan abang dulu....", rayu Hazif.
Marni merenung wajah suaminya. Apa pula yang tidak kena dengan Hazif hari ini. Tidak pernah seingatnya Hazif berangai pelik seperti ini
."Yalah...Mar janji..", akhirnya Marni bersuara, tidak mahu memanjangkan teka-teki ini lagi.
"Mar...abang ada belikan Mar sesuatu....", ujar Hazif sambil menyeluk pokek seluarnya.
"Eh......gelang zamrud....", senyum Marni tatkala melihat seutas gelang tangan zamrud yang berkilauan."Mar ingatkan gelang ni tak?". Gembira benar hati Hazif melihat keriangan di wajah Marni.
"Ingat?", Marni mengerutkan dahi. Sebentar kemudian dia mengeleng. Memang dia tidak ingat langsung pada gelang itu.
"Masa kita pergi honeymoon di Penang dulu. Dekat kedai masa di Komtar? Mar suka sangat tengok gelang tu. Masa tu, abang tak ada duit nak belikan Mar. Tapi abang janji pada diri abang, satu hari, abang akan belikan juga gelang tu untuk Mar. Kebetulan kelmarin, masa jalan dengan Amran, abang terpandang gelang tu. Tulah yang abang beli...
"Terpegun Marni mendengar cerita Hazif. Sungguh tidak disangka,setelah sekian lama, Hazif masih ingatkan gelang zamrud itu sedangkan dia sendiri tidak pernah mengingati gelang itu apatah lagi berangan untuk memilikinya. Kasih-sayang Hazif selama ini sudah cukup buatnya.
"Terima kasih bang....", Marni memeluk suaminya.
"Happy seventh anniversary sayang....I love you...", bisik Hazif ke telinga Marni.
"I love you too..", balas Marni. Air jernih mula tergenang di anak matanya. Dalam kesyaduan itu, kedengaran bell pintu dipicit orang.
"Amran agaknya tu....", bisik Hazif.
"Tak pa. Biar Mar yang buka pintu...", Marni bangun melepaskan pelukannya.
"Mar....",Hazif menyambar tangan Marni."I love you...very very much.....",
Hazif mengucup tangan Marni, penuh kasih.
"Me too..," jawab Marni pendek. Gelang zamrud dimasukkan ke poket bajunya.
Sebaiknya pintu terbuka, menyongol wajah Amran dengan rambut yang kusut masai.
"Hai..Am. Apa kena dengan kamu? Selalunya "smart" memanjang. Hari ni lain macam aje?", usik Marni.
Amran hanya terseyum tawar. Dia masuk tanpa dijemput dan melebuhkan punggungnya di sofa.
"Mar...can you please sit down..", pinta Amran.
Marni mengerut dahi. Apa kena dengan si Amran ni agaknya?, detik hatinya.
"Please...I have something very important to tell you...", pinta Amran lagi.
Marni semakin hairan. Tetapi dia duduk juga seperti mana yang dipinta. Amran menunduk. Tidak tahu bagaimana untuk memulakan perbualannya. "Mar...apa pun yang Am nak sampaikan ni, Am nak Mar sabar dan bertawakal. Terimalah dengan hati yang tenang...", perlahan ayat yang keluar dari mulut Amran.
"Apa yang you merepek ni Am?". Teka-teki terus bermain di benak Marni.
"Mar.......Hazif....Hazif kemalangan. Dia tak dapat di selamatkan Mar...", tersekat-sekat kata-kata itu keluar dari mulut Amran.
Marni tertawa kecil. Sandiwara apa pulak yang Amran lakunkan? Hazifkan ada di rumahnya tika dan saat ini.
"Apa ni Am...kalau nak bergurau pun biarlah bertempat...", balas Marni.
I'm serious Mar.....Am yang saksikan sendiri..
"Marni terpegun. Mana mungkin Amran berkata benar sedangkan suaminya yang tercinta berada di rumahnya. Di bilik anak-anaknya.
"Am.....apa yang Am cakap ni...Hazifkan dah balik. Dia ada dekat bilik anak I. I baru berbual dengan dia..."
"Apa? Hazif dah balik?", terbeliak mata Amran. Sungguh dia tidak berbohong. Dia sendiri yang memangku kepala Hazif di saat kawan baiknya itu menghembuskannya nafas yang terakhir. Malah, dia sendiri melihat bagaimana Hazif disambar lori tanah ketika melintas jalan menujuke keretanya di perhentian Macap tadi. Dan setelah jenazah Hazif dibawa ke hospital dengan diikuti Salleh dan Mizi, dia terus memecut menuju ke Johor Baru untuk ke rumah Hazif. Dia mahu menyampaikan berita buruk ini pada Marni sendiri. Dia tahu betapa wanita ini menyintai suaminya.
Tadipun sebelum masuk ke rumah ini, dia telah menelefon Salleh untuk memastikan segala urusan membawa jenazah Hazif pulang berjalan dengan lancar. Mana mungkin Hazif pulang ke rumah?
"Am...you dengar tak apa Mar cakap? Hazif dah balik...", Marni mengejutkan Amran dari khayalannya.
"Mar...Am tak tahu apa nak cakap. Tapi percayalah, Am sendiri yang melihat kejadian itu. Hazif meninggal di pangkuan Am Mar..."
"Bohong...Hazif dah balik...Nanti biar Mar panggil dia....", Marni semakin binggung. Apa tujuan Amran menceritakan yang bukan-bukan padanya? Pantas dia menjenguk ke bilik anak-anaknya. Hazif tiada disitu. Ah! Tentu Hazif di bilik mereka. Dia menjenguk ke situ juga memanggil nama Hazif. Tiada jawapan. Dia berlari ke dapur pula. Mana tahu Hazif mungkin ke sana . Tiada juga. Akhirnya setelah penat mencari, Marni terduduk di ruang makan. Di samping makanan yang belum terjamah. Mulutnya di tangkup dengan tangan kanannya. Apakah benar yang Amran sampaikan? Mimpikah dia? Amran hanya memerhati gerak-geri Marni. Sungguh kesian benar dia melihat Marni berlari ke sana-sini mencari Hazif yang dikatakan sudah pulang.
"Mar...arwahnya suruh Am sampaikan sesuatu...", Amran menghulurkan kotak berwarna merah. Marni hanya mampu memandang tanpa suara. Dia masih binggung. Namun kotak
yang dihulurkan Amran disambut juga. Perlahan dia membuka kotak itu. Didalamnya terdapat sepasang subang zamrud. Terlopong mulut Marni."
Rasanya ada barang yang hilang dari kotak tu. Kelmarin masa arwah beli, Am pasti benar ada seutas gelang zamrud bersama subang tu...tapi puas Am cari, tak jumpa juga", sedih suara yang keluar dari mulut Amran. Marni memandang Amran. Terkedu. Air jernih sudah deras dipipinya. Baru dia teringat akan gelang zamrud pemberian Hazif. Dikeluarkan gelang itu dari poket bajunya.
"Ini ke Am?", tanyanya perlahan.
Amran tersentak. Benar! Itulah yang dilihatnya dibeli Hazif malam kelmarin. Saat itu tidak putus-putus Hazif menyatakan kegembiraannya dapat membelikan gelang itu untuk Marni. Tapi macam mana pula benda itu boleh berada pada tangan Marni? Apakah benar cakap-cakapMarni bahawa Hazif sendiri yang pulang menghadiahkan gelang itu kepada Marni? Kalau benar, bagaimana? Yang nyata di bumi Allah ini tiada yang mustahil dengan izinNya. Marni hanya mampu menangis. Dia memandang "kari-kapitan' yang belum tersentuh dan milo ais yang belum terjamah. Hidangan yang sepatutnya menyambut kepulangan suaminya, terbiar begitu sahaja. Rasanya saat ini seleranya juga sudah tertutup habis. Kalau benar Hazif sudah pergi sebagaimana kata Amran, siapa pula yang datang menghadiahkan gelang zamrud ini padanya?
Sungguh sukar untuk Marni menerima kenyataan ini. Dan ketika ruang rumahnya di penuhi dengan bacaan surah Yassin, Marni masih mengharap akan kepulangan Hazif, sambil memeluk kedua anaknya yang masih terlalu kecil untuk memahami segalanya. Hanya apabila jenazah Hazif tiba di rumah, barulah Marni yakin bahawa suaminya sudah pergi untuk selamanya. Yang tinggal kini hanya seutas gelang zamrud yang menjadi saksi segalanya.
Nota Kaki: Percintaan adalah ANUGERAH yang membuat kita KETAWA, MENANGIS, MENERIMA, MEMBERI, dan yang paling penting ia membuat kita menyanyangi seseorang. Hargailah insan disamping kamu sebelum kamu kehilangannya.

Rabu, Oktober 15, 2008






Selasa, Oktober 14, 2008



























Anak itik kuning telah disisihkam oleh adik beradiknya kerana
warna yang berbeza ...

































Wow!!!


Besornya kucing dia....


Pokok yamg nak menyerupai manusia.






















ORANG KEBAL KECUNDANG JUA..

TENGOK BETUL2 KALAU TAK CAYA..

SUBHANALLAH

video

Ahad, Oktober 12, 2008

Assalamualaikum..

Adakah anda mencari FORMULA pendapatan sampingan?.. dengan RM 100 hingga RM 500 dalam satu hari anda boleh dapat, sila layari Blog saya http://duitmasuk-bank.blogspot.com/dalam blog ini memyatakan segalanya yang masih belum di ketahui oleh orang di luar sana bagaimana orang buat duit di rumah ,di mana2 setiap waktu dengan mudah....
untuk pertanyaan lanjut sila email kepada saya atau mesej ke no 019-9491679.

Ahad, September 21, 2008

Saat Ditalkinkan. .."Asyhaduallail ahaillallah. ........BACA LA..

Sebak dada bila membaca email ni.....but its good ......
Semoga kita insaf dan menjadi pelajaran. InsyaAllah.. .
Hari berganti hari.Keadaanku semakin tenat.Tubuhku terkaku seperti mayat di
atas katil di salah sebuah hospital yang aku sendiri tidak tahu mengapa aku di tempatkan di sini.Sebelum tu, yang aku ingat aku
sedang memandu kereta ayah,lalu bertembung dengan lori balak.Tapi selepas
itu aku tidak ingat apa-apa.Pandanganku kabur.Tidak dapat ku pastikan
siapa orang-orang yang berada di sekelilingku. Aku terasa dada ku teramat
berat dan bahagian pinggangku sudah tidak berasa apa-apa lagi. Derita
sungguh nafasku sesak. Tiba-tiba tanganku di pegang kuat.
"Mengucap sayang mengucap.... .Asyhaduallailah aillallah. ........" ucapan
itu dibisikkan ke telingaku di sertai dengan tangisan. Itu suara ibu
manusia yang pernah mendodoikan daku semasa kecil,manusia yang pernah
menyuapkan nasi ke dalam mulutku,manusia yang pernah memberi susunya serta
yang pernah merotanku kerana degil.

"Bagaimana dengan keadaannya doktor?"Aku amati suara itu.Pasti itu
suara abang.Mungkin abang baru sampai. "Tenat",jawab doktor dengan ringkas.
"Itu 'kata doktor bang,jangan berserah kepada takdir
sahaja.. Kita perlu usaha".
Sudah seminggu aku terlantar di wad ini,kenapa baru sekarang abang
menjengah? datang lah ke sini,aku ingin berbicara denganmu..
datanglah... ..
Tapi mataku...... . ..semakin gelap.Adakah aku sudah buta? Tidak!!!!Aku
tidak mahu buta.Aku masih ingin melihat dunia ini.
"Sabarlah dik,banyak-banyak ingatkan Allah."Abangkah yang bersuara
itu? Apa yang aku tanggung ini tidak semudah yang kau lafazkan,
abang.Tolonglah adikmu ini.Tolong bukakan mataku.
"Tekanan darahnya amat rendah". sayup sayap kedengaran suara
doktor.Kedengaran juga ibu menangis teresak-esak. Ibu,kau hanya
mampu menangis saja.dan bila tiba saatnya,kita akan berpisah.
Tapi,ibu.... .aku tidak mahu berpisah denganmu.Tolonglah ibu,selamatkan lah daku.
"Yassin..... ."..bacaan yassin terngiyang-ngiyang di telingaku.Aku tahu
itu suara abang.Tetapi kenapa aku di perdengarkan dengan suara itu???
apakah aku sudah menghampiri maut???????Aku takut!!!!!!!
Sedetik lagi sakaratul maut datang.Sedetik lagi izrail datang. Sedetik
lagi malaikat maut dtang.Aku di ambang sakaratul maut...... Aku semakin
tegang dan semakin sendat nafas di dada.Ketika itu,aku tidak ingat apa-apa
lagi.Aku tidak kenal sesiapa di sekelilingku. Tapi yang pastinya
sekarang, aku berdepan dengan sakaratul maut. "Tolong ibu tolonglah aku,
aku takut".Tapi rintihan ku tidak di pedulikan.Apa mereka semua sudah pekak?
Aku di lambung resah,gelisah dan penuh kesah.Keluhan dan rintihan.
"Panas,dahaga, haus,panas. .......". tapi tiada siapa pun yang peduli.
Nenekku datang,"Nenek. ......... ..".
"Kau dahaga cu,kau lapar cu,mahu air??Ini gelas penuh air madu,kalau
cucu mahu masuk syurga,minum air ini".
"Ibu......". Ibuku datang, Ibu menggoyangkan buah susunya.
" Ini ibumu.Air susu ini membesarkanmu, nak.Buangkan islam, matilah
dalam agama yahudi....." .
Ayah.......kau datang ayah......." .
"Matilah dalam agama yahudi anakku.matilah dalam agama nasrani
tulah agama yang membantu kau masuk ke syurga".
"Nenek....ibu. ....ayah. .....suara kau kah tadi??Kenapa kau
berubahlaku? ?Atau suara syaitan yang ingin memurtadkan aku??
"Mengucap sayang, mengucap.Asyhaduall ailahaillallah. .. . . ..".
Ucapan itu diajukan sekali lagi ke telingaku.Itu suara ibu.Tapi lidahku
sudah menjadi kelu..

Manusia-manusia berjubah hitam datang."Mari ikut kami".
manusia-manusia berjubah hijau datang membawa bersamanya payung
hijau,katanya "Mari ikut kami"..cahaya putih datang.datang kilatan
hitam. Datang sinaran kuning.Cahaya merah datang
"Apa ini,apa ini?.Akulah sakaratul maut........ !!!!!!".
Kedinginan menjalar,merayap perlahan-lahan dari hujung kaki ke hujung rambut
dan kini seluruh jasadku di selimuti sejuk.dan kemudian datanglah malaikat
maut di hujung kepalaku.
"Hai jiwa yang keji,keluarlah dari kemurkaan Allah....... "..
Aku tersentak.Roh ku berselerak di dalam tubuhku.Lalu,
innalillahiwainnail aihirajiuun. ...
Malaikat-malaikat yang menunggu sesayup mata memandang dan
menghemburlah bangkai yang sebusuk-busuknya.
Tiba-tiba bau busuk menusuk ke hidungku,seperti bau sampah yang amat busuk.
"Apa yang busuk ni?Tak adakah orang yang mengangkat sampah
hari ini?Ah,busuknya, hanyirnya, hancingnya. ......".
"Assalamualaikum. .....".
"Siapa yang memberi salam itu?".
"Aku".
"Kau siapa wahai pemuda???".
Seorang lelaki tercegat di hadapan katilku.Aku tidak pernah melihat
orang yang sehodoh,sekotor, dan sebusuknya di dunia ini.rambutnya yang
tidak terurus,baju yang di pakai berlumut hijau,kuning, coklat dan
entah apa-apa warna lagi,dari lubang hidung,telinganya dan mulutnya
terdapat nanah dan darah pekat keluar.Tanpa di pedulikannya. .....
jijik,loya,aku rasa........ teramat loya melihatnya.
"Kau tak kenal aku?".
"Tidak,jawabku tegas.Mana mungkin aku kenal kau sehodoh dan sejijikini".
"Aku sahabatmu,kau yang membuat aku hari-hari".
"Bohong!".Aku menjerit sekuat hati.Biar semua penghuni wad inimendengarnya. .
"Aku tak kenal engkau!Lebih baik kau pergi dari sini"..
"Akulah amalanmu yang keji........ ..".
Aku terdiam.Aku tidak mampu berkata apa-apa lagi.Ya ! aku teringat
kini,semuanya telah pernah ku dengar dan ku pelajari dulu.Segala dosa
dan keburukan yang kita lakukan di dunia,akan di jelmakan dalam
sebagai suatu makhluk yang teramat hodoh di hadapan kita di alam
barzakh nanti.
Oh!Tuhan,aku banyak dosa.Aku memang lalai,cuai dan lupa dengan segala nikmat
yang telah kau kurniakan.Solatku kerana kawan,dan bukannya ikhlas kerana
Allah.Pergaulanku bebas,tak kenal muhrim ataupun tidak.tapi itu semua telah
berlalu dan dan sudah terlambat untuk bertaubat.Apa yang aku harus
lakukan!!!!!
Surah yassin yang abang pegang di letakkan di atas dahiku.Aku melihat
kaklong dan kak ngah menangis.Aku juga lihat mata abah bengkak.
Tiba-tiba badanku di sirami air.Air apa ini?????
"Tolong....sejuk! !!!Kenapa air ini berbau air kapur barus.Tolong
jangan tekan perutku dengan kuat,sakit!! !!Kenapa ramai orang melihat
aku???Aku malu......malu. .....malu. .....!!!! !!".
Aku di usung ke suatu ruang.Aku lihat kain putih dibentangkan. Lalu
diletakkannya aku di atas kain putih itu.kapas di bubuh di celah-celah
badanku.Lalu aku di bungkus satu demi satu dengan kain itu..

Nanti,tunggu! !jangan bungkus aku.Kenapa kalian semua buat aku
macam ini?Tolong rimas.....panas. .......".
Kemudian aku di letakkan di suatu sudut.Beberapa orang termasuk tok
imam menyembahyangkanku. Kelihatan ayah dan abang berada di saf yang
pertama.Tapi kenapa aku di sembahyangkan? Bukan kah aku boleh sembahyang
sendiri?

Aku teringat kata-kata ustazku dahulu.
"Sembahyanglah kamu sebelum kamu disembahyangkan" .Dan kini baru aku sedar
aku sudah tidak mampu lagi untuk mengangkat
takbir,ruku' ,sujud dan tahiyyat.
Aku di angkat perlahan-lahan kemudian di letakkan di dalam kotak kayu. Kotak
apa ini?"Aku di usung oleh enam orang termasuk ayah dan
abang.Aku diusung setapak demi setapak".

"Al-Fatihah! "Keengaran suara tok imam.Kelihatan ibu,kak long,kak ngah
dan lain-lain mengekori di belakang.tapi kemana dia bawanya aku?".
Nun jauh di sana ,kelihatan tanah perkuburan kampungku.
"Ke situkah aku dibawanya?Tolong turunkan aku,aku takut!!!!!!" .
Setibanya di tanah perkuburan,kelihata n satu liang yang besaiz dengan
jasadku.Beberapa tangan memegangku,dan aku di turunkan ke dalam
liang itu.
"Perlahan-lahan" ,aku terdengar suara tok imam memberitahu. "Tolong
keluarkan aku dari sini!Aku seram!!!".Kini aku berada di dalam liang sedalam
enam kaki..Sedikit demi sedikit pasir dan tanah menutupiku.
"Tanah apa ini?".
"Aduh sakitnya badanku di timbusi tanah".
"Innalillahiwa innailaihi rajiuuun.... ...Dari Allah kita datang,dan kepada
Allah jualah kita kembali".
Kedengaran bacaan talkin dari tok imam."Sesungguhnya mati itu benar
alam barzakh itu benar,siratul mustaqim itu benar,syurga dan neraka itu jua
benar....... .".Sayup sayap aku terdengar tok imam terus membaca
talkin,tetapi makin lama makin hilang.Pandanganku makin lama,makin kabur dan
terus tidak kelihatan.Tubuhku terasa telah di timbusi sedikit demi sdikit
pasir dan tanah yang di lemparkan ke atasku.Terasa semakin gelap
dan......aku kini keseorangan. .
"Nanti!Nanti! Tolong!Tolong ayah,ibu!Jangan tinggalkan aku seorang.Aku
takut!!!Gelap! !!Panas!! !Tolong!!!!
THIS IS A GOOD STORY BUT THE AUTHOR LEFT OUT ONE MOST IMPORTANT THING IN
DEATH.....

"SAKITNYA SAKRATUL MAUT ITU ADALAH UMPAMA SERIBU PEDANG YANG AMAT TAJAM
MENGHIRIS DAGING DAN TULANG SERENTAK...DAN SAKITNYA HINGGA KE AKHIRAT."
Kenangan itu kadangkala teramat pahit untuk diredah, tetapi ia terlalu
manis untuk dikenang. Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu
tetap hidup dalam kenangan.Andainya hadirnya cinta sekadar untuk
mengecewakan, lebih baik cinta itu tak pernah hadir.Kecewa bercinta bukan
bermakna dunia sudah berakhir.Masa depan yang cerah berdasarkan pada masa
lalu yang telah dilupakan.Hidup ini indah jika kita tahu menghargainya. ..
Tapi ia amat menyakitkan andai kita melaluinya sambil lewa...

DIKESEMPATAN INI JUGA SAYA MENGUCAPKAN SELAMAT BERPUASA DAN SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA.

Khamis, September 18, 2008

MAUT DI TEMPAT TIDUR



Seorang ibu mendapati anak tercintanya telah maut terbujur kaku dengan
kepala tersepit ditempat tidur, bayi tersebut didapati maut saatberusaha
turun dari tempat tidurnya ketika baru bangun pagi, melihat tanda di tempat kejadian, diyakin bayi tersebut maut akibat kekurangan oksigen , ditida
dapat membebaskan kepalanya dari sepitan kayu, mulut dan hidungnyatertutup
cadar sehingga teriakannya tidak dapat didengar siapapun sementarakakinya
menjuntai kebawah tidak dapat menyentuh lantai. Melihat carikkan padakain cadar, dapat dibayangkan penderitaan bayi tersebut saat menghembuskan nafasnya yangterakhir. Bagi rakan-rakan yang masih mempunyai bayi??????harap berhati hati
Perhatikan keselamatan setiap saat karena ditempat tidurpun kecelakaan
pastikan terjadi bila kita tidak mengutamakan keselamatan

BAHAYA KENCING TIKUS.

Peminat² ayaq tin semua….. ingat²lah…. Smpikan pesanan ini kpd anak² esp,suami/isteri sdra-mara ato sapa saja yg ada dlm hidup anda…. Pengajarannya cuci semua benda²/peralatan yg digunakan utk makan…mcm kat rumah tu pinggan/mangkuk kita xtau serangga apa yg dah lalu ato tduq kat tmpat tu….so jgn malas cuci smula atau sekadar lalukan saja ayaq ke tmpat trsbut….. smoga dhayati….


Saya rasa dalam 1 juta hanya 1 orang yang cuci air tin tersebut.

Baru-baru ini saya berjumpa dengan seorang kawan saya di Bangi untuk berbual kerana dah lama tak berjumpa. Dia bagitahu yang dia baru jer balik dari menguruskan jenazah di negeri di selatan tanahair kerana
disyaki keradangan otak.

Menurut beliau sukar dia nak percaya kejadian yang berlaku kepada arwah kawan bapanya. Kerana arwah nie sihat sepanjang hari sebelum meninggal. Tiba-tiba jer kena macam strok masa kat umah dia. Terus jatuh pengsan tak sedarkan diri sehinggalah ke akhir hayat beliau. Keluarga arwah pun bawa ler bapanyer tu ker klinik. Doktor yang periksa arwah nie bagi tahu dia kena strok. Dia terus refer kes ni ke hospital besar. Sampai jer ke hospital terus kes nie dirujuk ke bahagian ER. Doktor yang pekse arwah nie cakap takdelah pulak tanda-tanda kena strok. Bila buat pemeriksaan CT pada bahagian kepala arwah doktor kat situ semua terkejut sebab ada sesuatu kat dalam sistem otak arwah.

Bila diaorang check pun check diaorang dapati ada sejenis cairan di dalam otak arwah.
Doktor amik sample apa yang patut pada arwah. Tapi saya tak pasti samada dia amik kat kepala ker atau kat bahagian lain. Bila dibuat ujikaji di makmal doktor kat makmal tu heran macam mana cairan sample yang dia amik tu mengandungi peratusan tertinggi kandungan asid yang sering terdapat pada air KENCING TIKUS.

Semua orang heran macam mana kencing tikus nie boleh ada pada sistem otak arwah. Doktor bertanya dengan family arwah ada ke arwah ambil apa-apa makanan di luar rumah baru-baru nie. Mengikut arwah ni die bukan seorang yang suka makan kat luar. Dia nie suka makan apa yang masak oleh isterinya jer. Tikus pun tak penah nak ada dalam umah diaorang.

Bila diselidik semula barulah family arwah nie teringat yang arwah baru-baru nie ada beli beberapa
air minuman dalam tin. kalau tak silap saya air tin bergas. Doktor minta pagawainya ke umah arwah
bawa sample dalam air tin tu untuk diuji. Setelah diuji,kandungan air dalam tin tu tak menunjukkan apa-apa tanda ada kesan air kencing. AKAN TETAPI pegawai makmal menguji sampel pada permukaan air tin tu.

Doktor pun dapatlah jawapan macam mana arwah nie kena jangkitan pada otaknya. Rupa-rupanya air dalam tin tak tercemar, yang tercemarnya adalah permukaan air tin tue jer. Mengikut doktor tu mungkin tikus telah merayap pada air tin tu sebelum tikus tu kencing pada air tin yang arwah beli. Kalau dilihat secara fizikal manalah mata kasar kita nie boleh nampak kesan air kencing tikus nie kalau air kencing tu dah kering.

Jadi kepada semua rakyat malaysia , berhati-hatilah bila saudara dan saudari membeli mana-mana barangan jenis tin atau berbentuk makanan yang dipack dari mana-mana kedai atau supermarket kerana dikhuatiri perkara nie berulang. Pasti bekas tin atau makanandipack yang dibeli dicuci sebelum digunakan atau diminum atau dimakan. Kita semua pun tahu bahawa tikus nie keje dia merayap kita tak boleh nak salahkan dia dah fitrah dia macam tu.....dan kita pun tahu yang tikus nie membawa pelbagai penyakit. Jadi kita kenalah berhati-hatilah ketika membeli barangan untuk keperluan nutrien dan diet kita seharian.

Adakah ada yang Akan Mendoakan Kita?

Seorang pengarah yang berjaya, jatuh di kamar mandi dan akhirnya stroke. Su dah 7 malam dirawat di RS di ruang ICU. Di saat orang-orang terlelap dalam mimpi malam, dalam dunia roh seorang malaikat menghampiri si pengarah yang terbaring tak berdaya.

Malaikat memulakan pembicaraan, Kalau dalam waktu 24 jam ada 50 orang berdoa buat kesembuhanmu, maka kau akan hidup. Dan sebaliknya jika dalam 24 jam jumlah yang aku tetapkan belum terpenuhi, itu berertinya kau akan meninggal dunia!

Kalau hanya mencari 50 orang, itu sangat mudah.'kata si pengarah ini dengan yakinnya.

Setelah itu Malaikat pun pergi dan berjanji akan datang 1 jam sebelum batas waktu yang sudah disepakati.

Tepat pukul 23:00, Malaikat kembali mengunjunginya; dengan bangganya si pengarah bertanya, Apakah esok pagi aku sudah pulih? Pastilah banyak yang berdoa buat aku, jumlah pekerja aku punya lebih dari 1000 orang, jadi kalau hanya mencari 50 orang yang berdoa pasti bukan perkara susah.

Dengan lembut si Malaikat berkata, Anakku, aku sudah berkeliling mencari suara hati yang berdoa buatmu tapi sampai saat ini baru 3 orang yang berdoa buatmu, sementara waktumu tinggal 60 minit lagi. Rasanya mustahil kalau dalam waktu dekat ini ada 50 orang yang berdoa buat kesembuhanmu.

Tanpa menunggu reaksi dari si pengarah, si malaikat menunjukkan layar besarberupa TV siapa 3 orang yang berdoa buat kesembuhannya. Di layar itu terlihat wajah duka dari sang isteri, di sebelahnya ada 2 orang anak kecil, putera puterinya yang berdoa dengan khusuk dan nampak ada titisan air mata di pipi mereka.

Kata Malaikat, Aku akan memberitahukanmu, kenapa Tuhan rindu memberikanmu kesempatan kedua? Itu kerana doa isterimu yang tidak putus-putus berharap akan kesembuhanmu.

Kembali terlihat dimana si isteri sedang berdoa jam 2:00 subuh, Tuhan, aku tahu kalau selama hidupnya suamiku bukanlah suami atau ayah yang baik! Aku tahu dia sudah mengkhianati pernikahan kami, aku tahu dia tidak jujur dalam kerjanya, dan kalaupun dia memberikan sumbangan, itu hanya untuk popularity dan menaikkan namanya saja untuk menutupi perbuatannya yang tidak benar dihadapanMu. Tapi Tuhan, tolong pandang anak-anak yang telah Engkau berikan pada kami, mereka masih memerlukan seorang ayah. Hambamu ini tidak mampu membesarkan mereka seorang diri.

Dan setelah itu isterinya berhenti berkata-kata tapi air matanya semakin deras mengalir di pipinya yang kelihatan cengkung karena kurang rehat.

Melihat peristiwa itu, tampa terasa, air mata mengalir di pipi pengarah ini. Timbul penyesalan bahwa selama ini bahawa dia bukanlah suami yang baik. Dan bukan ayah yang menjadi contoh bagi anak-anaknya. Malam ini dia baru menyadari betapa besar cinta isteri dan anak-anak padanya.

Waktu terus berlalu, waktu yang dia miliki hanya 10 minit lagi, melihat waktu yang makin sempit semakin menangislah si pengarah ini,penyesalan yang luar biasa. Tapi waktunya sudah terlambat ! Tidak mungkin dalam waktu 10 minit ada yang berdoa 47 orang!

Dengan sedihnya dia bertanya, Apakah diantara pekerjaku, kaum kerabatku, teman kerja ku, teman organisasiku tidak ada yang berdoa buatku?

Jawab si Malaikat, Ada beberapa yang berdoa buatmu.Tapi mereka tidak ikhlas. Bahkan ada yang mensyukuri penyakit yang kau derita saat ini. Itu semua karena selama ini kamu mementingkan diri, sombong, mengainaya pekerja, kejam, ego dan bukanlah pihak atasan yang baik. Bahkan kau sanggup memecat pekerja yang tidak bersalah dan yang tidak setimpal dengan kesalahannya. Si pengarah tertunduk lemah, dan pasrah kalau malam ini adalah malam yang terakhir buat dia. Tapi dia minta waktu sesaat untuk melihat anak dan si isteri yang setia menjaganya sepanjang malam.

Air matanya tambah deras, ketika melihat anaknya yang sulung tertidur di kerusi hospital dan si isteri yang kelihatan lelah juga tertidur di kerusi sambil memangku si bongsu.

Ketika waktu menunjukkan pukul 24:00, tiba-tiba si Malaikat berkata, Anakku, Tuhan melihat air matamu dan penyesalanmu! ! Kau tidak jadi meninggal,karena ada 47 orang yang berdoa buatmu tepat jam 24:00.

Dengan hairan dan tidak percaya, si pengarah bertanya siapakah yang 47 orang itu. Sambil tersenyum si Malaikat menunjukkan suatu tempat yang pernah dia kunjungi bulan lalu.

Bukankah itu Pusat As uhan Anak Yatim? kata si pengarah perlahan. Benar anakku, kau pernah memberi bantuan bagi mereka beberapa bulan yang lalu, walau aku tahu tujuanmu saat itu hanya untuk mencari populariti saja dan untuk menarik perhatian kerajaan dan pelawat luar negeri.

Pagi tadi , salah seorang anak pusat asuhan tersebut membaca di surat khabar bahawa seorang pengarah terkena stroke dan sudah 7 hari di ICU. Setelah melihat gambar di surat khabar dan yakin kalau orang yang sedang koma adalah kamu, orang yang pernah menolong mereka dan akhirnya anak-anak yatim pusat asuhan sepakat berdoa buat kesembuhanmu.

Doa sangat besar kuasanya. Kita malas. Tidak ada waktu. Beban untuk berdoa bagi orang lain. Ketika kita mengingat seorang sahabat lama/keluarga, kita fikir itu hanya kebetulan saja padahal seharusnya kita berdoa bagi dia. Mungkin saja pada saat kita mengingatnya dia dalam keadaan memerlukan doa dari orang-orang yang mengasihi dia.

Disaat kita berdoa bagi orang lain, kita akan mendapatkan kekuatan baru dan kita boleh melihat kemuliaan Tuhan dari peristiwa yang terjadi. Hindarilah perbuatan menyakiti orang lain... Sebaliknya perbanyaklah berdoa buat orang lain.

Kerana pahlawan sejati, bukan dilihat dari kekuatan fizikal dan hartanya,tapi dari kekuatan hatinya. Katakan ini dengan perlahan, 'Ya TUHAN saya mencintai-MU dan memerlukan- MU, datang dan terangilah hati kami sekarang...! !!'

Khamis, Julai 31, 2008

UJI MINDA

Ada satu permasalahan didalam sebuah
kisah,,,,jeng..jeng....jeng....

begini ceritanya,.....

ada seorang budak bernama Ali.Dia telah meminjam wang sebanyak RM25
dari emaknya,RM25 lagi dari ayahnya.Sekarang dia mempunyai RM50
didalam tangannya...Hari itu juga dia ke sebuah kedai pakaian dan
membeli sehelai baju kemeja T dengan harga RM45.sekarang baki wang
ditangannya hanya tinggal RM5.

Dari wang RM5 itu,RM1 dia bayar hutang emaknya & RM1 kepada
ayahnya.jadi,baki wang yang ada padanya hanya RM3.Dia mempunyai baki
hutang dengan emaknya RM24,ayahnya RM24.

dari formula matematiknya:

RM25 + RM25 = RM50

RM50 - RM45(baju) = RM5

RM5 - RM1 - RM1 = RM3 ( bayar hutang emak & ayah )

Baki hutang:

Emak : RM24, Ayah : RM24

RM24 +RM24 = RM48 + RM3 = RM51.........

Mane datangnya RM1 lagi ni???????????

Sama-samalah kita selesaikan masalah ni ye... :-)

Khamis, Jun 19, 2008

MAKLUMAT DARIPADA USTAD HARUN DIN

PLANET MARIKH YANG PALING DEKAT DENGAN BUMI TELAH MENGALAMI PUSINGAN TERBALIK PADA BULAN 9 TAHUN LEPAS ,JADI PLANET YANG BERHAMPIRAN DENGANNYA AKAN MENGALAMI KEJADIAN YANG SAMA ...MAKA AKAN TERJADILAH MATAHARI NAIK DARI BARAT YANG JUGA MENJADI TANDA2 BESAR KIAMAT LALU PINTU TAUBAT AKAN DI TUTUP ..KATA PARA ASTRONOMI, BUMI HANYA TUNGGU MESEJ SAHAJA...INFO INI TIDAK DIDEDAHKAN SECARA MELUAS DAN TELAH DI HENTIKAN PENYEBARANNYAOLEH NASAKERANA IA MENGUNTUGKAN PIHAK ISLAM.AMBILLAH PERINGATAN SAMAADA BENAR ATAU TIDAK KEBENARANNYA WALLAHUAKLLAM.....

Selasa, Jun 17, 2008

Apakah langkah-langkah Kerajaan ?

Sila baca cerita ini kerana soalan akan diberikan selepas habisnya cerita.

Ketika saya terpandang dia , jalannya sudah pun longlai dan tubuh kurus itu kelihatan terhoyong-hayang.Tangannya mencengkam kuat dadanya.Dalam petang samar-samar menghampiri Mahgrib, jalan diselekoh Stesen Komuter Shah Alam cukup sibuk dengan kenderaan yang mengambil dan menghantar penumpang.Jadi sewaktu bercerita rancak tentang kesan kenaikan harga minyak dengan suami yang memandu di sebelah ,tiba-tiba saya automatik menjerit kepada suami bila terpandangkan pakcik tersebut.Hampir-hampir sahaja kereta kami terlanggar dia yang berjalan lemah di tengah jalan.Suami saya segera berhentikan kereta di tepi jalan(dan..hampir membuat sekatan kepada lalulintas lain).Saya nampak dia bertanyakan pakcik itu.Dan saya nampak gerak gerinya menawarkan kereta kami untuk ditumpangi.Dan jelas pakcik itu menolak tawaran suami saya.Saya lihat digenggam erat tangan suami saya sebelum dilepaskan.Lalu dia terus berjalan.Masih dalam keadaan mengheret kaki dengan lemah.Sekali sekala saya lihat dia berhenti.Memungut kembali tenaga.Menadah tangan memohon kepada Allah SWT mungkin agar diberikan kekuatan.Suami saya yang kembali dengan hampa .Dia kata pakcik itu ingin ke PKNS.Mencari saudara terdekat yang bekerja sebagai Jaga (Security).Sekalipun seorang anak muda seperti saya ini tidak akan mampu berjalan kaki dari stesen komuter shah alam ke PKNS.Memang jauh.Apatah Pakcik ini yang kelihatan begitu tidak bermaya.Tetapi malangnya pakcik ini bertegas untuk tidak menerima pelawaan suami untuk menumpang kereta kami ataupun menerima wang suami saya untuk tambang teksi atau bas.Saya ini pula yang bercampur risau dan sebak melihat dia melintas jalan.Kenderaan yang lalulintas pula kelihatan memperlahankan kelajuan memberikan laluan untuk dia melintas.Jangan fikir dia penagih dadah pembaca sekelian.Kalaulah saya dapat ceritakan wajah tersebut dengan lebih jelas lagi.Hanya yang mampu saya gambarkan wajah seorang tawakal kepada Allah dan tegas.Wajah yang gelap dipanah matahari tapi cukup berseri bagi saya.Serban dia kemas tersisip.Baju dia lusuh tapi bersih.Bahu dia memikul sebuah beg yang berat.Apabila lihat dia memanjat flyover, suami saya segera memusingkan kereta menuju ke arah pakcik itu.Seorang anak muda dengan Gen-2 sudah sedia berhenti untuk membantu.Pun pakcik itu berdegil untuk meneruskan perjalanan dia tanpa bantuan kami.Dua tiga orang anak muda lagi termasuk suami saya memberhentikan kenderaan masing-masing untuk membantu dan memujuk.Pun pakcik itu berdegil.Kenapa ini Ya Allah..saya terasa geram pun ada,sedih pun ada dan selebihnya emosi seorang anak perempuan.Airmata saya mulalah laju tanpa disuruh-suruh.Saya lebih tersentuh melihatkan kecekalan dan tawakal pakcik itu untuk meneruskan perjalanan.Apabila dia tidak berdaya, saya lihat dia berhenti dan menadah tangan.Berdoa semahu-mahunya.Seolah-olah segala kudrat tenaganya difokuskan kepada Allah SWT.Dan seolah-olah selepas itu dia mendapat sedikit tenaga dan meneruskan perjalanan.Saya tidak tahu kenapa tetapi disaat itu saya terasa ingin sahaja sujud ditanah memohon ampun kepada Allah SWT.Pergantungan saya selama ini tidak pernah saya fokuskan betul-betul kepada Allah SWT.Saya ke hulu-ke lilir mencari tempat kerja baru.Lebihan lagi dengan kenaikan harga minyak kini kerana saya bimbang gaji saya yang tidak dinaikkan.Saya bergantung kepada gaji saya sepenuhnya!Saya lupa bahawa yang mengerakkan seluruh jasad saya ini adalah Allah SWT..........bukan gaji saya.Allahu.Dan pakcik itu menyembuhkan saya dari penyakit saya yang sombong kepada Allah SWT.Saya menangis semahu-mahunya di dalam kereta sambil dilihat oleh anak saya.Suami saya kelihatan serba salah.Mungkin dia ingat saya bersedih kerana dia tidak mampu tolong pakcik itu.Allah SWT Maha Kuasa.Dalam saya menangis itu, pakcik itu bersetuju pula menaiki kereta suami saya untuk di hantar ke PKNS.Sebelum dia menaiki kereta kami, suami saya sempat menyuruh saya membuka tingkap kerana pakcik ini mempunyai penyakit TB.Dia diwadkan tetapi dia keluar kerana tidak mampu untuk membayar bil hospital kerajaan walaupun murah.Dia hanya penoreh getah dari Johor.Saya tidak kisah dan saya tidak takut.Saya kata pada suami.Kita tawakal pada Allah SWT.Kami hantar dia hingga ke PKNS.Pakcik yang pesakit TB itulah yang telah menyembuhkan saya.Tetapi saya tidak sempat pula tanya nama dia.
Soalan
1. Langkah Kerajaan yang mana satukah dapat meringankan beban Pakcik itu?
a). Menurunkan Harga minyak supaya subsidi diberikan berdasarkan kepengunaan minyak ?
b). Pengstrukturan ssemula subsidi yang memberikan kelebihan kepada pemilik kenderaan.
c). Menunaikan Tuntutan Subsidi Makanan Rakyat.

Isnin, Jun 16, 2008

PERINGATAN UNTUK SEMUA ORANG ISLAM


Assalamualaikum.
Peringatan untuk semua, umat Islam kini diancam bahaya dari kafirlaknatullah. Wallahualam.TO ALL MY MUSLIM FRIENDS .... EVERY ONE MUST READ AND UNDERSTAND WHAT'S GOING ON IN THIS WORLD? KEPADA SEUDARA MUSLIM.. ANDA SEMUA MESTI FAHAM APAKAH APAYANG SEDANG BERLAKU DALAM DUNIA HARI INI..This book was introduced into the London book market for 5 days beforeit was withdrawn due to fear of harassment and discrimination against Hindus in the arab world. The source of this information comes from the U.A.EBuku ini telah diterbitkan di pasaran buku London selama 5 hari sebelum ia ditarikbalik kerana dikhuatiri akan menyebabkan gangguan dan diskriminasi orang Hindu di dunia Arab. Sumber maklumat ini adalah daripada U.A.ESharjah broadcasting Channel presented by Ra'ad Aman and the programname, "Foreign writings". Penerbitan Siaran Sharjah disampaikan oleh Ra'ad dan proram bernama"Penulisan Luar".Book Title : "All Hindus Wake up" Buku Berjudul : "Semua Hindu Bangunlah"Subheading : "The protocols for Hindu leaders"Tajuk kecil : "Protkol Ketua Hindu" The Author : Dr.R. SinghPengarang : Dr. R. SinghThese are 13 of the protocols mentioned : Ini adalah kesemua 13 protokol yang diketengahkan:1. Hindus must consider the state of Israel as its most friendly allydue to its negative at! titude towards muslims. 1. Orang Hindu mesti mempertimbangkan bahawa Israel adalah sekututerbaik memandangkan sikapnya yang negatif terhadap orang Islam.2. Spread Sinful acts and values within muslim communities. 2. Sebarkan perlakuan dosa dan sifat buruk dikalangan orang muslim.3. Hindu temples must be built in all places possible! and to be visitedevery day. Also the statue of "Ram" (their god name) to be placed in the work place.3. Tokong Hindu mestilah didirikan di semua tempat dan mestilah diziarahi setiap hari. Dan berhala "Ram" mestilah ditempatkan ditempat kerja. 4. Regular meetings are to be held to plan ways in working againstislam.4. Mesyuarat mestilah dijadualkan untuk merangka planmenentang Islam5. Distribution of drugs and prostitution to be carried out withinmuslim countries and communities.5. Edarkan dadah dan pelacur dikalangan negara Islam dankomunitinya. 6. Sexual relationships with muslim women is encouraged to ensure theproduction of Hindu babies within muslim communities.6. Jalinkan hubungan seksual dengan wanita Islam dan pastikan anak2 Hindu dilahirkan dikalangan mereka.7. If you are a pharmacist or doctor, try at all costs to enducecongenital ! defects in the foetus.7. Jika anda seorang doktor atau ahli farmasi, cuba sebaiknyauntuk mencacatkan janin.8. If you are a nurse or doctor, whisper "Ohm" into the new-born's ear. like what we say azan)8. Jika anda sorang doktor bidan, bisikkan "Ohm" ke telinga anakyang baru lahir (sepertimana azan orang islam)9. Try to spoil or damage goods in muslim shops if you are employed by them.9. Cuba rosakkan bekalan makanan dalam kedai orang Islamsekiranya anda bekerja dengan orang Islam. 10. Become their friends, gain their trust and stab them in the back.10. Jadilah sahabat! mereka, dapatkan kepercayaan dan kemudiankhianatilah mereka. 11. Turn others against them.11. Jadikan orang lain memusuhi Islam.12. If you work in their homes, try to influence their children orwives way of thinking.12. Jika anda bekerja di rumah mereka, cuba pengaruhi anak2dan isteri mereka cara mereka berfikir. 13. Wear a black string around your wrist.13. Pakailah tali hitam di pergelangan tangan anda. Perkara ini telah berlaku di Perak,ini lah kerisauan yang dialami oleh mufti Perak...
May you please send this to as many Muslims as you can, it is your dutyas a muslim. TOLONG SEBARKAN KEPADA SERAMAI MUNGKIN ORANG ISLAM.
BERGETAR JANTUNG KU, MENYIRAP DARAH KU,
TIDAK KU TAKUT MAHU PUN GENTAR,
KERANA AGAMA DAN BANGSA YANG TERCINTA,
AKAN KU TENTANG HINGGA KE TITISAN DARAH YANG TERAKHIR...
ALLAH HU AKBAR...ALLAH HU AKBAR..ALLAH HU AKHBAR

CARA NAK COVER MALU

Dalam hidup ini, memang banyak perkara yang berlaku sama ada yang indah, yang pahit, yang suka atau yang duka. Ada juga yang berlaku secara tidak disengajakan dan mungkin boleh memberi malu kepada kita semua.
Oleh itu, jika perkara yang memalukan terjadi kepada anda, perkara berikut mungkin boleh dilakukan untuk nak cover malu anda :
Kalau tersepak batu: Jangan terus bangun, sebaliknyer anda baring dan terus berguling-guling hingga jauh dari perhatian ramai…lepas tu baru bangun bila takde orang nampak..
Kalau terjatuh basikal: cepat-cepat naik basikal anda semula dan jatuhlah lagi sehingga berkali-kali supaya orang ingat anda saje-saje buat lawak…
Kalau terjatuh tangga: terus bersilat seolah-olah anda dirasuk atau sedang berlawan dengan makhluk halus…
Kalau terjatuh dalam longkang: pungutlah sampah yang ada sambil marah-marah dengan suara yang kuat, pasti orang menyangka anda seorang yang amat prihatin terhadap kebersihan….
Kalau jatuh ketika nak naik bas: jeritlah kuat-kuat..”oi! apa tolak-tolak ni?” walaupun tiada orang di blakang anda….
Kalau terjatuh di dpn bus stop: terus buat-buat pengsan sehingga ada orang membantu anda..kalau takde..baring terus sampai malam dan takde orang lagi kat bus stop tu…haa…ni lah masa sesuai untuk bangun semula….
Kalau jatuh tergelincir kat lantai licin: tarik la kawan (atau sesiapa yang ada kat sebelah anda) untuk jatuh bersama-sama supaya tak lah anda sorang je yang dapat malu…ye tak?….
Kalau terlupa lirik lagu dalam AF : anda mesti masuk rancangan Jangan Lupa Lirik bersama Aznil / AC….he he …yang ni aku tambah je.
p/s: Peringatan…..Never tell ur mom that i told u tis.. !

Ahad, Jun 15, 2008

ini adalah gambar terbaru semasa program cuti bersama keluarga dan rakan pejabat, tempat tersebut adalah air terjun Chemerong dungun Terengganu .Sesiapa yang ingin bercuti dan juga pengatin baru di sini di sediakan tempat penginapan .....kalau ada yg berminat sila rujuk pihak pelancongan negeri Terengganu...Wasalam...

Some tips ladies & gentleman...

JANGAN KETUK NANTI TERBAKARKalau kita ke stesen minyak, selalunya ada tanda arahan yang mengingatkan kita agar jangan menggunakan handphone, matikan enjinkereta dan jangan merokok ker ana benda-benda ini amat bahaya....Ada satu lagi perkara yang tidak diberikan amaran / larangan langsung sedangkan ianya tidak kurang mendatangkan bahaya. Selalunya apabila kita memasukkan nozel ke dalam muncung tangki kereta, kita akan menunggu sehingga habis minyak yang kita beli. Kebiasaannya juga apabila nozel hendak dikeluarkan, kita mengetuknya pada muncung tangki supaya titisan-titisan terakhir petrol masuk ke dalam tangki dan tidak tertumpah.Tapi awas . Ambil perhatian bahawa nozel tersebut adalah besi, muncung tangki juga diperbuat dari besi. Sekiranya terdapat karat pada nozeldan muncung tangki pula bergerigi, kemungkinan bila kita mengetuknya api akan menyala ('spark').
Janganlah disebabkan tidak mahu rugi setitik dua petrol, kebakaran pula yang terjadi .Dinasihatkan:
Jangan ketuk , tapi biarkan nozel tu lama sedikit untuk memastikan minyak telah berhenti mengalir.



Buat Duit Mudah ...

CARA MEMBUAT DUIT MUDAH ..

MUNKIN ANDA TIDAK PERCAYA..MACAM SAYA..CUBA DAHULU BARU TAHU...SENANG SAHAJA, TADA MODAL, TIADA RISIKO CUMA TUNGGU KOMPUTER BUAT DUIT UNTUK KITA SAHAJA...CUMA KLIK LAMAN WEB DI BAWAH INI DAN IKUT ARAHANNYA...SEMOGA BERJAYA...http://www.surfjunky.com/?r=zamani6979

Pedoman dan peringatan

Assalamualaikum,Pada hari Ahad yang lepas, sekiranya anda mendengar siaran Radio 24 bersama Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) pada jam 2 pm, terdapat satu wawancara yang sangat menarik di antara Pengulas Radio 24, Tokki dan 2 orang Chef.Isu ini begitu menarik sehinggakan saya terasa rugi jika tidak mendengar celoteh mereka walaupun hanya hendak bangun ke tandas. Isu kepenggunaan kali ini ialah tentang Halal atau Tidak Halal Makanan yang Dihidangkan di Hotel 5 bintang.Seperti yang kita maklum, waktu orang Islam berpusu-pusu untuk makan di Hotel 5 bintang ialah ketika bulan Ramadhan. Bukan sahaja individu, malah syarikat-syarikat juga menjamu pekerja-pekerja dan pelanggan masing-masing di Jamuan Berbuka Puasa di Hotel 5 bintang. Maklumlah, Setelah penat dan lapar berpuasa pada siangnya, tentulah waktu untuk berbuka itu sewajarnya diiringi dengan juadah-juadah yang lazat dan sedap.Tetapi jangan terkejut kerana hidangan anda di Restoran 5 Bintang itu belum tentu HALAL. Apa hukumnya puasa anda sekiranya berbuka dengan makanan yang Haram?Yang menariknya di dalam program ini, 2 orang Chef telah bersama-sama menceriakan rancangan ini. Apa kata mereka?Salah seorang Chef memberitahu, dari pengalamannya dahulu, di dalam retoran hotel 5 bintang yang menghidangkan buffet, terdapat 5 bahagian dapur masakan (Masakan Melayu, Masakan Barat, Masakan Cina.... tak ingat lagi dua). Setiap satu dapur diketuai seorang Chef yang dipanggil Eksekutif Chef. Di dalam buffet, setiap dapur akan memasak makanan tertentu untuk buffet tersebut. Resepi-resepi untuk makanan yang dimasak daripada setiap dapur adalah hak mutlak Eksekutif Chef. Ini bermakna tiada orang lain berhak memberi komen tentang resipi yang telah ditetapkan oleh Eksekutif Chef.Eksekutif Chef ini terdiri daripada orang yang pakar dan ahli di dalam masakannya untuk menjaga kualiti makanan yang dihasilkan (5 bintang lah katakan...). Sekiranya Dapur Masakan Melayu tentulah eksekutif Chefnya adalah seorang Melayu. Sekiranya western maka pakarnya tentulah orang dari luar negara, begitu juga masakan cina dan lain lain.Sesetengah Chef yang mungkin berasal dari luar negara mempunyai cara memasak mereka yang tersendiri. Jika mereka sudah biasa meletakkan arak di dalam makanan di luar negara, mereka pasti akan meletakkan Arak ketika memasak di dapur sini.Salah seorang chef berkata, ketika beliau baru memulakan kerjayanya, beliau melihat bagaimana arak dituang di dalam sup bawang (onion soup) yang dimasak di Hotel 5 bintang ini. Chef itu juga berkata, di atas ruang rak tempat memasak sup-sup, berbaris berjenis-jenis botol arak bersama-sama dengan rencah-rencah lain untuk dibuat sup. Jika tidak silap saya, bukan sup sahaja makanan yang mengandungi arak.Selain daripada Arak , ada yang lebih menarik lagi tentang pendedahan ini. Menurut chef tersebut, terdapat dua mesin pengisar daging di dapur tempat beliau bekerja. Satu bertulis "PORK" pada papan tanda berdekatan dan satu lagi bertulis "NON-PORK". Tapi dia amat kecut perut.. bila semua orang seperti tak nampak (atau buat-buat tak nampak) sahaja papan tanda itu... Kejap yang pork dimasukkan ke mesin yang ini, sekejap yang di sana ... sehinggakan, beliau terpaksa mengangkat tanah dan air untuk mencuci mesin tersebut setiap kali habis bertugas. Yang memakan masakan itu pula ialah kita.Pada kebiasaannya, sesetengah hotel mengasingkan pinggan yang digunakan untuk menghidangkan khinzir di satu tempat yang berasingan untuk dicuci. Ini adalah kerana, pencuci pinggan dahulunya adalah di kalangan orang Islam. Tetapi menurut chef itu sekarang, pencuci pinggan adalah di kalangan orang Myanmar dan Bangladesh . Mereka bukannya tahu pinggan mana yang ada khinzir ataupun tidak. Untuk memudahkan kerja, semuanya dicampurkan sekali. Habis semuanya....Chef itu juga ada bercerita tentang kek-kek yang dihidangkan yang mempunyai arak, contohnya tiramisu. Banyak juga dessert dan kek yang tidak halal dihidangkan.Adakalanya, daging yang di grill, ayam-ayam atau makanan yang dibakar adalah halal. Begitu juga dengan makanan laut. Namun, Chef menasihatkan agar lebih berhati-hati dengan pelbagai sos atau pencicah yang disediakan bersama kerana ia dikhuatiri tidak halal. Ada juga pada waktu waktu tertentu chef ini akan keluar dan melihat-lihat para pelanggan. Sekiranya beliau melihat orang Islam mendekati makanan-makanan yang tidak halal, maka dia akan mendekati mereka dan berbisik "Encik, makanan ni tidak halal...". Tapi tentulah banyak daripada masa mereka berada di dalam dapur. Jadi nasiblah kepada para pelanggan Islam yang lain sekiranya tidak sengaja menikmati makanan yang haram.JAKIM telah memberi sijil Halal kepada 3 buah hotel sahaja tetapi sampai tamat program wawancara Radio 24 itu, saya tidak dapat menangkap nama Hotel 5 Bintang yang mana satu. D'Saji Felda telah diiktiraf Halal oleh JAKIM menurut Tokki (PPIM) cuma ia bukan nama Hotel 5 Bintang yang ingin saya dengar.Saya berasa sangat terkesan di dalam hati apabila mendengar program ini dan pendedahan pengalaman-pengalam an daripada 2 orang Chef jemputan. Salah seorangnya kini telah menjadi Ketua Chef untuk Tabung Haji dan salah seorang lagi bertugas sebagai pengurus di sebuah syarikat makanan. Ia menjadi pengajaran kepada kita bahawa makanan yang nampak mahal dan sedap itu tidak semestinya memberi manfaat kepada kita.Sekiranya anda tahu Hotel 5 Bintang yang diiktiraf Halal oleh JAKIM sila kongsikan kepada semua pembaca. Wassalam...

at 9:54 PM

Sabtu, Jun 14, 2008

gambar pertama

Gambar Masjid kristal yang terkenal di Terengganu Darul Iman yang banyak menimbulkan konflik ....oleh rakyat Terengganu....

Apa-apa sahaja....

Hidup umpama mimpi ...mimpi umpa hidup ..oleh itu jangan lupa dari mana kita datang dan dari mana kita akan kembali......

VIDEO HANGAT KANCIL MEREMPIT DENGAN EVO